مشاوره دینی چه کمکی به افراد می کند؟
نوشته شده توسط : همیار

امروزه درباره مشاوره دینی و مذهبی صحبت های زیادی به گوش می خورد. اصلا مشاوره مذهبی چیست؟ آیا این نوع مشاوره مانند سایر مشاوره ها کاربردی است؟ اگر قصد مراجه به یک مرکز مشاوره را دارید که مشاوران و روانشناسان آن مرکز با رویکردی دینی و مذهبی بتوانند مسائل و مشکلات شما را رفع کنند می توانید با مطالعه مطالبی که در ادامه بیشتر به آن اشاره کردیم اطلاعات کافی را بدست آورید و بتوانید تصمیم گیری بهتری را انجام دهید. پس پیشنهاد میکنم تا پایان با ما همراه باشید.

روانشناسی دینی یا مشاوره مذهبی چیست؟

  دستورات دینی توصیه‌هایی در مورد بهترین روش‌های زندگی، نحوه برخورد و واکنش به دیگران ارائه کرده است، بسیاری از افراد تلاش می‌کنند تا با کمک گرفتن از علم روانشناسی و مذهب می خواهند روانشناسی مذهبی (مشاوره مذهبی) را پدید آورند و به این ترتیب در جلسات مشاوره نیز از آن استفاده کنند. با این حال به دلیل اینکه روانشناسی مذهبی از جمله روانشناسی اسلامی هنوز به روشی جامع و علمی دست نیافته  آن طور که باید و شاید نتوانسته است، به اهداف خود دست پیدا کند. با این حال دفاتر مشاوره برخی از روحانیون مذهبی و مراکزی مشابه آن برای کسانی که بیشتر به دنبال مشاوره مذهبی هستند خدمات مشاوره ارائه می‌کنند. از علم دینی و مذهبی در انواع مشاوره ها به کار برده می شود که از آنها می توان به مشاوره خانواده، مشاوره طلاق و … اشاره کرد.

 

مشاوره دینی و مذهبی | آیا علم روانشناسی مغایر با آموزه‌های اسلامی است؟

ممکن است شما فردی مذهبی باشید و به یک روانشناس متخصص در حوزه مذهبی و دینی دسترسی نداشته باشید. در نتیجه به روانشناسی  بدون رویکرد مذهبی مراجعه کنید، در این شرایط ممکن است از خود بپرسید آیا توصیه‌های این اشخاص برخلاف مذهب و اسلام است یا خیر؟ اگر شما این توصیه‌ها را خلاف مذهب بدانید مسلما نمی‌توانید روند درمان و مشاوره را پیگیری کنید. برای پاسخ به این سؤال باید به شما بگوییم در وهله اول همه روانشناسان وظیفه دارند که درمان خود را با بافت فرهنگی و مذهبی مراجعشان تنظیم کرده و این مسائل را در روند مشاوره لحاظ کنند.

هم‌چنین روانشناسی به عنوان یک علم تلاش می‌کند تا در مسائل مذهبی ورود چندانی نکند و انتخاب‌های دینی را به خود افراد واگذار کند. به همین خاطر اگر شما مشکلاتی را در زمینه‌های مذهبی تجربه می‌کنید درمانگر به با آموختن مهارت‌هایی نظیر مهارت تصمیم‌گیری درست، حل مسئله و مدیریت استرس به شما کمک خواهد کرد که خودتان بتوانید شرایط زندگی‌تان را به بهترین شیوه مدیریت کنید و با کمک او به بهترین انتخاب دست یابید. 

در چه زمینه ای میتوانید از مشاور مذهبی کمک بگیرید؟!

شما میتوانید با توجه به نیازهایتان از مشاور مذهبی یا غیر مذهبی کمک بگیرید. همه مشاوران سعی بر این دارند تا بتوانند با راه حل هایی که ارائه می دهند مسائل شما را حل کنند اما مشاور مذهبی بر اساس آموزه های دینی و فرهنگی این کار را انجام میدهد. مشاور مذهبی  می‌تواند به افرادی که نسبت به اعتقادات مذهبی بیشتر پایبند هستند راهکارهایی ارائه به دهد که تناقضی با مسائل شرعی و اسلامی نداشته باشد. 

مواردی که در آن میتوانید از مشاور مذهبی کمک بگیرید:

1-مشاوره خانواده مذهبی   2-مشاوره پیش از ازدواج مذهبی   3-مشاور فردی   4-مشاوره دینی در زمینه طلاق   6-مشاوره مذهبی کودک و نوجوان

همچنین شما ممکن است در مورد مسائل جنسی برایتان سوالی پیش بیاید که بخواهید دیدگاه شرعی و مذهبی آن را بدانید، در این مورد نیز میتوانید از مشاور مذهبی کمک بگیرید.

منبع: https://grohamrah.com/%D9%85%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D9%87-%D9%85%D8%B0%D9%87%D8%A8%DB%8C-%D9%88-%D8%AF%DB%8C%D9%86%DB%8C/

 




:: بازدید از این مطلب : 69
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 10 دی 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: